Mon amour, mon amour

F 1967, R/B: Nadine Trintignant, K: Willy Kurant, M: Francis Lai, D: Valérie Lagrange, Jean-Louis Trintignant, Annie Fargue, Anna Katarina Larson, Michel Piccoli, Bernard Fresson, Jean-Pierre Kalfon, Marie Trintignant, 85’, 35mm, OmU


Sa, 07.11.2015 um 19 Uhr, Einführung: Borjana Gaković


Ein existentielles Liebesdrama entfaltet sich in einem bunten 1960er Jahre-Setting, das LSD, Vietnam-Krieg, Jacques Préverts Gedichte und an Godard erinnernde girl-and-a-gun-Einlagen zusammenbringt. Die Klamotten der Protagonistinnen aus der französischen Upper-Class spielen ihre eigene Rolle im Szenenbild, und ein selbstgestrickter roter Schal steht für die Liebe zum „Chinesen“, gemeint ist allerdings ein Anhänger des Mao-Regimes. Eine äußerst resignierte Agathe – nicht zuletzt von ihrer besten Freundin im Kummer alleingelassen – schlendert würdig durch formalästhetisch stimmige Bilder. Ihre Freiheit ordnet sie ständig der ihres Freundes, des Architekten Vincent unter, und auch für die Schwangerschaft fühlt sie sich allein verantwortlich. Einzig die Unmöglichkeit der (weiblichen) Artikulation wird in diesem Film zweifellos artikuliert, alles andere bleibt Andeutung. Nadine Trintignants erster langer Spielfilm nimmt sich des Themas der Schwangerschaft – und des Schwangerschaftsabbruchs – geradezu zaghaft an. Dafür rückt er aus heutiger Perspektive das Problematische an männlichen Liberté-Phantasien zu Zeiten der revolutionären 1960er in den Fokus. (bg)

Mon amour, mon amour

F 1967, dir./idea: Nadine Trintignant, cinematography: Willy Kurant, edit.: Francis Lai, featuring: Valérie Lagrange, Jean-Louis Trintignant, Annie Fargue, Anna Katarina Larson, Michel Piccoli, Bernard Fresson, Jean-Pierre Kalfon and Marie Trintignant, 85’, 35mm, orig. version with subtitles


Sat, Nov. 7, 2015 at 7 pm, with an introduction by Borjana Gaković


This existentialist love story develops in a colourful 1960s setting in which LSD, the Vietnam war, Jacques Prévert's poems and a girl-and-a-gun sequence worthy of Godard can all be found in one film. The protagonists wear clothes that portray them as members of the French upper class as they play themselves. A handmade red scarf stands for the figure's solidarity with “the Chinese”, even they're referring to Mao's regime.

Agathe appears to be resigned after her best friend leaves her alone in a difficult situation; she meanders with her head held high through, aesthetically-speaking, carefully composed frames. She weighs her own freedom as somewhat less important than that of her boyfriend, an architect named Vincent. She even feels that her pregnancy is her own fault. The lack of words that so often make it impossible for women to articulate themselves are clearly brought to the fore here, while all other possible issues are only hinted at.

Nadine Trintignant's first long feature film deals with the subject of pregnancy as well as that of abortion, if rather cautiously, and, from a present day perspective, with the problems inherent in male notions of Liberté in the period that became known as the revolutionary 1960s.

AUFBRUCH DER AUTORINNEN – DIE REGISSEURINNEN DER 60ER JAHRE UND DIE HELDINNEN IHRER FILME